Stridspilot för en dag

Jag har nästan så länge jag minns varit intresserad av flyg och allt som hör där till – mitt gamla smeknamn på internet är sedan länge ”Viggen”, som också kommer från stridsplanet med samma namn. När flygets dag arrangerades ute på F21 för några veckor sedan hade jag ställt in mig på att få köra simulatorn som numera finns uppställd på flyg museét utanför F21 – det var dock inte bara jag som hade den tanken i huvudet… När jag väl kom dit var bokningslistan minst sagt välfylld för att vara sparsmakad med orden. Jag tänkte för mig själv att jag skulle komma tillbaka senare under sommaren och passa på att då istället flyga simulatorn.

Dagarna gick och jag glömde faktiskt sedan bort att jag ju planerade att åka dit när jag väl fick semester. Så på min födelsedag så öppnade jag ett paket från min mamma och hennes sambo – det var givetvis en biljett till simulatorn och en tid som var förbokad till den 12:e Juli kl. 11:00.

Dagarna närmade sig och till slut så åkte jag så ut till F21 med lite spänning och pirr i kroppen… Hur skulle det vara och skulle det motsvara ungefär de flygningar jag gjort timtals under åren i flygsimulatorer på PC?

Det hela började med att jag fick en ordentlig introduktion till själva simulatorn, fick sätta mig in i cockpit och verkligen ställa in så att man satt skönt, säkerställa sig om var instrumenten satt såväl som vilka reglage som skulle kunna behöva användas under flygningen.

20110714-123853.jpg

Efter genomgången var det dags att genomföra två flygningar runt Luleå Airport, start skedde från bana 32 (från havet). Första flygningen gjordes i bra väder och var mer till för att man skulle få en känsla för planet och hur det betedde sig i luften. Landning skedde sedan från havet in mot samma bana som vid start. Allt gick precis enligt förväntan och jag kom till och med ihåg att dra ut landningstället inför landning (vilket jag fick en fin anmärkning på från instruktören). Hela flygningen kändes bra och kontrollerad och ganska likt att köra i en vanlig PC-flyg-simulator – givetvis med den stora skillnaden att allt kändes mer realistiskt då man verkligen fick sitta i en riktig flygplanskropp med riktiga reglage.

Instruktören insåg även han att första turen varit alldeles för lätt – så nu kastade han på lite mer oväder, åska och stormbyar i luften… Genast kändes det att svårighetsnivån ökade – men jag flög dock med nästan samma precision, skillnaden var att det krävdes mer kontinuerlig kompensation av mig för att hela tiden kunna ligga på rätt kurs, ha rätt fart och kunna hålla rätt höjd.

20110714-123947.jpg

Allt gick bra och de enda påpekandena jag fick var att jag ibland hade för låg fart. I övrigt så sa de att det var få privatpersoner som skulle klarat av att ta ner maskinen på det sätt och i den väderlek jag gjorde det.

Sammanfattningsvis kan man säga att det var superskoj att få chansen att pröva på detta och få känna på lite av känslan hur det är att framföra ett stridsflygplan. Jag kommer definitivt att återvända för fler flygningar.

20110714-124112.jpg

För den som inte har prövat – eller vill vet mer om flygmuseet kan ni läsa mer på följande sida – http://www.flygmuseetf21.se/

2 Replies to “Stridspilot för en dag”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s