Vägen hem

Då vi missade bussen med en timma på vägen från Porto till Tui (tack vare tidsskillnaden) tänkte vi att nu skulle vi verkligen vara ute i god tid och såg därför till att hotellet beställde en taxi som tog oss direkt till busstationen tidigt på lördag morgon. När vi väl var där så passade vi på att fråga oss fram såväl som att orientera var bussen skulle avgå från.

Vi fortsatte med en bra nypa galghumor om hur vi säkert även denna gång skulle ha missat något och att det skulle krisa ihop sig så där i sista ögonblicket. På hemsidan där vi köpte biljetterna (på en spansk buss-sida btw) så fick vi två kopior av samma bekräftelse per person. På det första av dessa stod det skrivet på engelska att denna skulle lämnas till busschauffören. Det andra pappret gällde som vårt eget kvittot och det stod också att den kunde inte användas som färdhandling. Då vi bara behövde färdhandlingen skrev vi helt enkelt bara ut det första pappret (det som skulle lämnas till chauffören). Bussen körde in till perrongen och vi skulle precis kliva på, plötsligt hindrade busschauffören mig när jag skulle kliva på – han kunde givetvis ingen engelska, men jag kunde uttyda något om att han pratade om två papper och inte om ”ett” papper som jag räckte fram till honom. En vänlig yngre tjej kom fram till oss och översatte: ”Vi behöver bägge pappren för att få åka med bussen”. Det vi skämtat om hela morgonen hade precis slagit in. Kvickare än ögat lastade vi ur bagaget ur bussen och sprang upp genom bussterminalen och sedan trängde vi oss förbi en kö på ungefär 20-30 personer och frågade mannen i bussbolagets kassa om han vänligen kunde göra en kopia på pappren. Inom 5 minuter hade varsin kopia som vi flämtandes sedan kunde överräcka till busschauffören som då släppte in oss i bussen. Vi han precis sätta oss ner på varsitt säte och inom 5-10 minuter rullade så bussen ut från perrongen och vi var då verkligen superglada att vi verkligen hade kommit med.

Med full fart styrde bussen mot Portugal och flygplatsen i Porto vilken var vår slutstation. Bussen gick genom eller förbi de flesta av de orter vi passerat på vägen mot Santiago. Ett par timmar senare var vi tillbaka i Porto. Vi passade på att kontrollera avgångstiden för vårt flyg på flygplatsens informationstavlor. Då vi hade ett par timmar (9-10h) innan flyget skulle avgå så passade vi på att ta metron in till Porto igen då vi under första dagen hade observerat att de verkade ha en linbana i staden och tänkte att vi lika gärna kunde passa på att åka den och sedan njuta av solen på något café inne i staden innan flyget skulle gå.

Ett byte senare söderöver i Portos metro åkte vi över bron ”Ponte dom Luís I” ano 1886 (bilden ovan). Precis efter bron stannade vi på stationen och gick närmre fram mot bron och mot linbanan.

Vi hoppade in i en egen vagn som såg till att så småningom automatiskt stänga igen dörrarna när vagnen väl var på väg ut i luften. Vagnen transporterade oss ner till de mer historiska kvarteren i Porto som ligger vackert insprängda längs floden Douro. På videon nedan ser du exempel på den fantastiska utsikten linbanan gav oss över staden:

Väl nere strövade vi omkring i hamnområdet och hamnade till sist på ett trevigt litet café. Vi hörde i bakgrunden ljudet av trummor som växte sig starkare och starkare. Plötsligt så kom en massa manniskor paraderandes med stora trummor och cymbaler. Vi blev lite osäkra om det var något lokalt fotbollslag eller något annat som låg bakom allt trummande. Efter de passerat följde en hel kavalkad av trumgrupper. Det var maximalt 3-4 minuters mellanrum mellan alla förbipasserande trumgrupper under de 1-2 timmar vi satt vid kaféet – så vi fick höra en hel del trummande under eftermiddagen.

Innan vi gick var vi bara tvungna att fråga kyparen vad som var anledningen till trummandet. Det visade sig att Portugal (eller iaf Porto) firade ”Trummans dag” och det var helt enkelt bara att trumma på så bra man kunde under den dagen. Efter cafét följde vi trummornas väg tillbaka till den nedre linbanestationen och hoppade på en korg i motsatt riktning upp till toppen. Så småningom kunde vi sätta oss på metron igen för vidare färd tillbaka till flygplatsen. Dimman bredde nu ut sig över flygplatsen och en del flyg började halta i tidtabellen, vi blev lite fundersamma på hur vi skulle drabbas då vårt flyg var ett av de sista som skulle lämna flygplatsen för kvällen. Vi satte oss hur som helst ner vid Gate 6 och väntade.

Så småningom lättade dimman och vårt flyg kunde avgå i rätt tid. Flyget gick till Lissabon där vi sedan skulle behöva vänta över natten till dess att vår anslutning till Stockholm avgick (09:30). Vi kom precis lagom till att hinna med att beställa maten på McDonalds innan de stängde kl. 23, med andra ord hade vi ungefär 10 timmar till att slå ihjäl på flygplatsen under natten.

Natten fördrevs med chackspelande, tv-tittande, iPad-spelande, diskuterande såväl som en och annan kortare sömntur. Så småningom visade kl. 08:20 och det var äntligen dags för boarding. Vi flög en helt ny Boeing 737 bekvämt till Stockholm där jag sedan skiljde mig från Patrik för vidare färd norrut. Jag fick vänta ett par timmar på Arlanda innan jag lite tröttsamt kunde checka in på Norwegian:s flight till Luleå. Det som dock var positivt var att denna flygning hade WiFi-tillgång och jag kunde då också använda iPad:en för att i princip slå ihjäl hela tiden på flyget. Internet på planet fungerade ypperligt – detta är absolut framtiden för flyget och bekvämt för alla oss passagerare!

Ungefär ett och ett halvt dygn senare hämtade Elin och Andreas upp mig på Luleå Airport och tur nog hade jag sett till att ta ledigt dagen därpå för att jag skulle få möjlighet att sova ikapp mig. Man kan väl lungt sagt säga att det inte var några större problem att lyckas somna ett par timmar senare den kvällen.

Nu hade jag äntligen efter en fantastiskt rolig och intressant resa nått slutmålet och jag måste säga att hur roligt det än är att vara ute och resa så är det samtidigt fantastiskt skönt när man äntligen kommer hem.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )