Försvarsmaktens Huvudflygdag 2017

Försvarsmaktens Huvudflygdag 2017 hölls i år på F21 i Luleå och blev verkligen en dag som både gick i kylan och frossans tecken. Allmänt dåligt väder (under flera veckor), regn på morgonen och en vind som hette duga utgjorde grundförutsättningarna för flygdagen. Vädret till trots blev dagen riktigt bra och tur nog slutade regnet iaf någonstans efter kl 10:00.

Läs programmet och andra artiklar i tidningen som delades ut under dagen (här  tillgänglig som PDF från försvarsmakten).

Dagen var mitt första försök på att försöka fotografera plan och andra objekt i hög fart. Brukar normalt ha hyfsat stillastående motiv, men nu blev det verkligen ”åka av”.

Likt förra gången flygdagen arrangerades i Luleå tog jag bussen ut till F21, vilket även detta år fungerade riktigt bra. Vi var på plats vid grindarna strax efter öppning och passade på att vandra runt på området och bland annat provsitta en DC-3 ”Daisy” som varit med under ”D-Dagen”. Kul att få hinna med att titta in i dess cocpit och prata med en tekniker från ”flygande veteraner” som är en av de personer som idag ser till att hålla dessa plan i luften och som gör det möjligt för personer som migt själv att få se dem flyga.

DSC00283
DC-3 ”Daisy”

Vi passade (som de flesta andra) också på att gå in i Boeing C-17 Globemaster III (enorm) och den lite mindre och mer klassiska TP 84 ”Hercules”.

DSC00278

På tal om gamla klassiker besökte också en P-51 ”Mustang” flygdagen och det är verkligen något särskilt med gamla propellerplan och den historik de bär med sig.

Blicken (och kameran) var såklart mestadels lyft mot himlen hela dagen och både JAS-39 Gripen såväl som F/A-18 Hornet gjorde att mina hörselproppar fick jobba… ordentligt…

Vid lunch passade jag på att gå en sväng på Flygmuseet F21 och det hade faktiskt hänt hur mycket som helst där sedan jag var där senast. Jag hade nog faktiskt kunna spendera hela dagen enbart på flygmuseet. Jag kommer definitivt behöva göra ett återbesök dit senare i år!

Ett inslag jag inte trodde jag skulle tycka om var helikopteruppvisningarna (Helikopter 14/NH90 och Helikopter 16/Blackhawk UH-60), men såhär i efterhand hade jag nog absolut velat se mycket, mycket mer av dessa maskiner. Riktigt kul och imponerande uppvisningar.

Sedan jag var liten har jag haft en särskild facination för SAAB 37 ”Viggen”, men definitivt också för J-35 ”Draken” (med sin särksilda dubbla deltavinge). Höjdpunkten på dagen åtminstånde för mig, var nog att få se Draken ”in action”. Historien bakom planet är också intressant då det (iaf som jag förstått det) togs fram särskilt för att så snabbt som möjligt kunna ta sig upp i luften för att genskjuta kärnvapenbestyckade bombplan.

Tyvärr missade jag en stor del av Viggen-uppvisningen då tiden inte riktigt överenstämde med programmet – eller så var jag helt enkelt för insnöad i allt intressant som fanns på flygmuseet 😉

Jag fick i alla fall en bild på Viggen lite senare då planen startade för gemensam överflygning vilket också blev dagens finalnummer.

DSC01809
SAAB 37 ”Viggen”

Även Hawker Hunter, J-29 ”flygande tunnan” och J-32Lansen” var äldre plan som var kul att få se i luften igen.

Jag fick på eftermiddagen njuta av fina och synkroniserade manövrar från Team 60 som visade på fint samspel i luften och vad man kan göra med svenska skolflygplanet SK 60.

En kontrast till övriga dagen var definitivt att få se den Norska uppvisningsgruppen ”Yellow Sparrows” som visade upp lätta skolflygplan som fick jobba i blåsten på F21.

Uppvisningsprogrammet med JAS-39 ”Gripen bjöd på uppvisning i hur snabbt och lättmanövrerat planet är, men även hur det klarar att landa på korta sträckor m.m.

Innan det var dags att åka hem fick vi vänta en del på att sex riktiga ”svenska klassiker” (någonstans i luftutrymmet utanför Luleå) skulle bilda en storformation som sedan flög över oss på F21.

Väntan var väl värd och det var riktigt kul att se alla dessa gamla trotjänare i en fin formation över oss!

DSC01842
J-29 ”Tunnan”, J-35 ”Draken”, J-32 ”Lansen”, JAS-39 ”Gripen”, AJ-37 ”Viggen” och SK60 i ”Storformation” över F21.

När jag inte var upptagen med att försöka plåta plan i hög fart passade jag på att ta lite video-material som jag sedan klippte ihop till filmen nedan (såklart smög sig ett fel in i textningen –  Blackhawk UH-60 har den svenska beteckningen Helikopter 16 (och inte 14 som det står i filmen).

Allt som allt en riktigt bra uppvisningsdag som jag sett fram emot sedan försvarsmakten presenterade att den skulle hållas i Luleå. Hoppas definitivt att dagen kommer tillbaka och att mängden personer som sökt sig ut till F21 (trots det riktigt usla vädret) visar på att intresset definitivt finns här uppe för ett evenemang av det här slaget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s